24 ljudi je naredilo zaobljubo.
12 ljudi deli svojo zgodbo.
help

Kot je za ljudi, ki trpijo za bipolarno motnjo pomembno, da vedo kako se spoprijemati s svojo boleznijo, je enako pomembno, da veste kako jim pomagati, ko doživljajo manično ali depresivno epizodo, tudi njihovi prijatelji, svojci, delodajalci, sodelavci, sošolci in učitelji.

Ker ravnovesja ni enostavno najti je skrb za osebo z bipolarno motnjo lahko posebno zahtevna. Ko ji želite nuditi oporo in sočutje, njeno vedenje lahko vplivati na vas, zato morate poskrbeti zase in za svoje potrebe, ne samo njene. Ni enostavne rešitve, a vaša podpora lahko naredi pozitivno spremembo v življenju osebe z bipolarno motnjo, zlasti v času razpoloženjskih epizod. Pri tem naj vam bodo v pomoč naslednji koraki:

 

Poučite se. Preberite informacije iz uglednih spletnih strani, knjig in člankov, ki pojasnjujejo bipolarno motnjo. Več kot veste o njej, tem bolj boste lahko pomagali, ko bo to potrebno. Tako vam na primer razumevanje simptomov manične in depresivne epizode lahko pomaga primerno reagirati v času velikih sprememb razpoloženja.

Poslušajte. Ni vam treba imeti vseh odgovorov in nasvetov. Samo to, da znate dobro poslušati je ena najboljših stvari kar jih lahko naredite. Bodite pozorni na to kaj vam želi oseba povedati. Ne domnevajte, da veste kaj doživlja, ne jemljite vseh njenih čustev in občutij kot znakov bolezni. Med pogovorom ostanite mirni, se izogibajte prepiru in temam, ki sogovornika vznemirjajo ali frustrirajo.

Spodbujajte k vztrajanju z zdravljenjem. Oseba z bipolarno motnjo potrebuje ustrezna zdravila in se mora redno udeleževati pregledov ali terapije.

Bodite pozorni in opozarjajte na simptome. Oseba z bipolarno motnjo morda ne bo mogla videti kdaj so aktivni njeni bipolarni simptomi tako jasno kot vi, ali pa jih lahko zanika. Ko vidite opozorilne znake na manijo ali depresijo, se potrudite, da oseba čim prej prejme strokovno pomoč.

Počnite stvari skupaj. Depresivni ljudje se pogosto umikajo od drugih. Zato spodbujajte svojega bližnjega naj gre ven in počne stvari v katerih uživa. Povabite ga na sprehod ali večerjo. Če zavrne, zadevo odložite in nekaj dni kasneje z vabilom poskusite ponovno.

Držite se urnika. Če živite z bipolarno osebo jo spodbujajte k vztrajanju in doslednosti pri urniku spanja in drugih dnevnih aktivnostih. Nekatere raziskave kažejo, da je rutina koristna. Oseba bo še vedno potrebovala zdravila in terapijo, ampak vsakdanje stvari, kot sta vadba in zdrava prehrana, lahko pomembno prispevata k posameznikovemu splošnemu zdravju.

Izrazite svoje skrbi. Ker ima lahko vedenje vašega bližnjega velik vpliv na vas, je dobro, če se o tem pogovorite. Ne krivite ga ali navajajte njegovih napak, temveč se osredotočite na svoje počutje ob njegovih dejanjih in kako ta vplivajo na vas. Če vam je to pretežko, vam bo morda lažje to narediti skupaj s terapevtom. 

Poskrbite zase. Čeprav so potrebe vašega bližnjega lahko zelo intenzivne, so vaše potrebe prav tako pomembne. Ne pozabite nase. Preden pomagate drugim, se prepričajte, da imate čas in čustveno kapaciteto za to. Poskrbite, da dovolj in kvalitetno spite, primerno jeste in se redno rekreirate. Pomembno za vas je, da ostanete čustveno in fizično zdravi.

Počnite stvari v katerih uživate. Ostanite v stiku z ljudmi, ki so vam blizu. Družbena podpora in odnosi so zelo pomembni. Razmislite o individualnem obisku terapevta ali udeležbi na srečanju podporne skupine za ljudi, ki imajo v svoji bližini nekoga z bipolarno motnjo.

Bodite spodbudni. Ljudje z bipolarno motnjo imajo lahko včasih občutek, da je proti njim cel svet. Zagotavljanje osebi, da ste na njeni strani, ji lahko pomaga k občutku stabilnosti. Ni se vam treba strinjati z vedenjem in dejanji osebe, ampak to, da ji poveste, da ji boste vedno stali ob strani je lahko zanjo zelo koristno. Ljudje z bipolarno motnjo se lahko pogosto počutijo ničvredni ali brezupni, zato jim potrjevanje njihovih moči in pozitivnih lastnosti lahko pomaga k lažjemu okrevanju od depresivnih epizod.

Podpirajte, a ne silite. Vaša podpora je osebi z bipolarno motnjo lahko zelo koristna, vseeno pa morate vedeti kdaj stopiti korak nazaj in pustiti posredovanju strokovnjakov. Medtem, ko se ljudje z bipolarno motnjo lahko zavestno odločajo, morate razumeti, kdaj sta njihovo razpoloženje in vedenje izven njihovega nadzora. Ne vzemite osebno, če oseba doživi nazadovanje, ko ji poskušate pomagati.

Bodite aktivni pri zdravljenju. Zdravljenje ljudi z bipolarno motnjo je običajno sestavljeno iz številnih terapij in obiskov pri psihiatru. Za vas udeleževanje na teh srečanjih ni nujno, a lahko osebi z bipolarno motnjo pomagate tako, da jo spremljate in počakate dokler ne konča. Ker so zanjo ta srečanja lahko včasih zapletena ali strašljiva je to, da ima ob sebi nekoga, ki ji nudi podporo in pogovor, pomemben dejavnik pri zmanjševanju stresa in anksioznosti.

Ostanite potrpežljivi in optimistični. Bipolarna motnja je običajno dolgotrajna bolezen. Simptomi skozi življenje posameznika lahko pridejo in gredo. Motnja je nepredvidljiva, z nesimptomatskimi obdobji, ki se lahko hitro izmenjujejo z ekstremnimi razpoloženjskimi epizodami.  Za dobro osebe z bipolarno motnjo ostanite potrpežljivi in optimistični ter ji tako pomagajte ostati na poti polnega in zdravega življenja.

Naredite načrt. Ker je bipolarna motnja nepredvidljiva bolezen, morate načrtovati slabe čase. Z vašim bližnjim se dogovorite kaj storiti, če se njegovi simptomi poslabšajo. Imejte načrt za nujne primere. Ta načrt naj vključuje tudi ravnanje v primeru, če se oseba počuti samomorilna tekom depresivne epizode ali če izgubi nadzor med manično epizodo. Pri oblikovanju načrta bodite jasni. Če oba vesta kaj storiti in pričakovati drug od drugega, se boste glede prihodnosti počutili samozavestnejši.

 

Dobro je imeti tudi vsakdanji načrt, ki bo bipolarni osebi v pomoč v času med ekstremnimi epizodami. Vključujejo naj mehanizme soočanja, kot je na primer kaj lahko oseba naredi, ko čuti da se ji približuje razpoloženjski nihaj, ali kako dokončati opravila in dnevne aktivnosti, ko ji primanjkuje energije. Te načrte pripravite, ko je oseba v mirnem in stabilnem stanju. Najbolje jih je zapisati za oba.

 

Včasih ljudje z bipolarno motnjo, ko so v manični epizodi svoje bolezni, lahko postanejo precej impulzivni. Ko se počutijo dobro, vas lahko prosijo, da jim shranite njihov denar ali bančne kartice, kar bo zmanjšalo potencialno finančno škodo, ki si jo lahko povzročijo med manično fazo. Če se strinjate, da boste to storili, bodite pripravljeni na sovražnost, ko bo vaš bližnji zahteval, da mu vrnete kar vam je zaupal v varstvo. Preden privolite v ta način pomoči bližnjemu, dobro razmislite.

 

Vedite kdaj je preveč. Nihče ne ve, kako ravnati z bipolarno motnjo bolje kot strokovnjaki, usposobljeni za njeno zdravljenje. Če imate občutek, da stvari postajajo težko obvladljive, takoj navežite stik s strokovnjakom iz področja medicine ali duševnega zdravja. Pokličite 113, če oseba postane nasilna ali grozi, da bo škodovala sebi ali drugim.

 

Kot prijatelj ali sorodnik nekoga, ki se spopada z bipolarno motnjo, je vaša podpora pomembna pri delu v smeri dobrega počutja. Zdravljenje za motnje razpoloženja deluje, in večina ljudi z motnjami razpoloženja se lahko vrne k stabilnemu in produktivnemu življenju. Spominjajte bližnjega, da mu nudite podporo in nadaljujte sodelovanje z njenimi ali njegovimi zdravniki in terapevti. Ne obupajt

 

Prvi korak k pomoči drugega je lahko tudi deljenje zgodbe. To lahko naredite na tej spletni strani. OSEBNA ZGODBA

Naslednji korak pa je boljša skrb zase in za druge. Z ZAOBLJUBO lahko začnete znova že danes!

 

 

Povzeto po:

http://www.webmd.com/bipolar-disorder/guide/helping-loved-one-with-bipolar#1 (pridobljeno, 20.5.2017).

Spregovori, začni znova.

Moja zgodba Naredi zaobljubo