Kratek povzetek:
- je nevrorazvojna vseživljenjska motnja,
- motnje na spektru – različno težka oblika (heterogena skupina),
- večji porast v zadnjih desetletjih, predvsem zaradi večje prepoznavnosti,
- vzrok nepoznan, sovpliv okolja in genetskih dejavnikov,
- do sedaj ni znanstveno potrjenih povezav med delovanjem cepiv in pojavnostjo spektroavtistične motnje,
- zgodnji znaki se kažejo kot odsotnost pričakovanega vedenja,
- pomembna je zgodnja obravnava.
Značilni simptomi na treh ravneh:
KOMUNIKACIJA
- težave so na področju besedne in nebesedne komunikacije
- pomanjkljiva nebesedna komunikacija (ne kažejo s prstom, pomanjkanje skupne vezane pozornosti, težje vzpostavljajo očesni stik)
- komunikacija gre pretežno v eno smer (težko se prilagajajo sogovorniku)
- težje razumejo besedna navodila, ali pa jih razumejo dobesedno
- glasnost, intonacija in melodija govora je lahko spremenjena (govorijo kot »mali profesorji)
- ponavljajo besede za sogovornikom (t.i.eholalija)
- na svoj način razumejo informacije sogovornika
- težko povedo bistvo, natančno opisujejo stvari, dogodke
- imajo t.i.“selektiven sluh”- se slabše odzivajo na ime
- odsotnost obrazne mimike in gest
- lahko imajo sicer dobre govorne sposobnosti, vendar so socialno nespretni – ne vedo kako začeti pogovor, kdaj končati; težko »kramljajo« – t.i. »small talk«
SOCIALNA INTERAKCIJA
- ne razumejo nenapisanih socialnih pravil
- težje razumejo in si razlagajo govorico telesa
- spontano manj iščejo stik z drugimi
- s sovrstniki težko ali na neobičajen način vzpostavljajo odnose (glede na svojo razvojno starost)
- bolj usmerjeni v predmetni svet, lahko izolirani, osamljeni
- nerazumevanje nenapisanih socialnih pravil: lahko naivni, žrtve medvrstniškega nasilja, izkoriščanja
- stiska se lahko kaže na način, da ne želijo v šolo, da se izogibajo šoli in izolirajo
- na socialnem in čustvenem področju slabše napredujejo kot vrstniki
STEREOTIPNO PONAVLJAJOČE VEDENJE IN USMERJENI INTERESI
- značilne so rutine, težko sprejmejo spremembo, ob tem se lahko močno vznemirijo
- lahko imajo neobičajne preveč intenzivne preokupacije z nekim področjem
- pogosto imajo ponavljajoče gibe (skačejo, se vrtijo, mahajo z rokami)
- imajo lahko manjši izbor aktivnosti (jih pogosto ponavljajo)
- težko prehajajo med aktivnostmi
- dosledno upoštevajo pravila in ne morejo razumeti, da obstajajo izjeme – težko spremenijo osvojeno pravilo
- njihovo mišljenje je nefleksibilno (hočejo vedno po isti poti, težko predvidevajo)
- lahko imajo posebnosti v zaznavanju – so preveč ali premalo občutljivi (vonj, okus, dotik, bolečina)
Drugi simptomi:
NEKATERI SIMPTOMI S PODROČJA ČUSTVOVANJA
- čustva močno doživljajo, jih pa težko prepoznajo in izrazijo z besedami ali mimiko
- težko se vživijo v čustva drugega (t.i. pomanjkanje empatije)
- tesnobni v socialnih situacijah, po svoje razlagajo vedenja drugih
- imajo izbruhe jeze (se »nabere« preko dneva)
- se primerjajo z vrstniki in imajo pogosto uvid v drugačnost, ob tem doživljajo stisko; značilna je nizka samopodoba
- razpoloženje jim pogosto niha
- čustva izražajo na drugačen način
NEKATERI SIMPTOMI S KOGNITIVNEGA PODROČJA
- različno kognitivno opremljeni – primanjkljaji so na posameznih področjih (abstraktno mišljenje, pozornost, spomin, načrtovanje, lahko znižane ali nadpovprečne intelektualne sposobnosti)
- glede na kognitivne sposobnosti lahko predvidevamo kakšen bo uspeh v šoli
- določena specifična področja so lahko zelo dobra
- pozornost je lahko odvisna od tega, koliko jih določena stvar zanima
- zavedajo se svoje drugačnosti od vrstnikov – ob tem čustvena stiska
- opazijo podrobnosti, ki jih drugi ne zaznavajo
- naloge rešijo na svoj način, imajo drugačno logiko razmišljanja
POZOR!
Pogosto so težave so na področju prilagoditvenih veščin – tistih, ki omogočajo, da se funkcionalno prilagodimo in živimo v vsakdanjem življenju (praktične spretnosti). Glede na vse posebnosti otrok s spektroavtistično motnjo se lahko kažejo težave prav pri slednjih. Težje dosegajo samostojnost; težave se spreminjajo glede na pričakovanja in zahteve okolja v določenih razvojnih obdobij.
Zato ni pomemben le šolski uspeh, temveč predvsem spodbujanje samostojnosti in s tem tudi učenje življenjskih – praktičnih veščin.